Vol van voer

Wie zich verdiept in hondenvoer raakt al snel het spoor bijster. Niet alleen door de enorme hoeveelheid merken.  Je kan zowat geen fb site of forum meer bezoeken of  je wordt wel getrakteerd op een vurig pleidooi van de versvlees maffia. Vers vlees aan je hond voeren (ook wel barfen genoemd) lijkt wel elk probleem te kunnen oplossen,van medische problemen, huidaandoeningen tot gedragsproblemen aan toe. Deze versvlees fetisjisten laten geen gelegenheid voorbij gaan om hun zienswijze aan de man te brengen. Dierenartsen worden weg gezet als nitwitten. Voedingsleer  zou nauwelijks in hun opleiding zitten. Ze zouden zich door  bekende merken laten betalen om hun brokken te promoten.  Alle droge brokkenvoeders moeten nodig een stap in hun ontwikkeling  zetten om zodoende voor goed af te rekenen met die o zo slechte droge brokken.

Maar ook onder de hondenbrokkenvoerders is er wat aan de hand. Onder hen zijn de antigraan demonstranten heel actief. De lijst van mogelijke aandoeningen, opgelopen door brokken waar graan is in verwerkt, is gigantisch. Dierenwinkels kunnen je er alles over vertellen. “Vooral niet de gewone doorsnee brokken kopen” vertellen ze aan hun klanten, hoewel die wel bij hen in de schappen liggen. Om het nog moeilijker te maken is er ook nog verschil in brokken die geperst, geëxpandeerd of geëxtrudeerd zijn. En dan bestaat er ook nog blikvoer. Wie nu door de bomen het bos nog kan zien, mag het zeggen. Ik geef het op.

De grap hierbij is wel dat elke groep dezelfde argumenten gebruikt om hun standpunt kracht bij te zetten. Mijn hond is wel 14 jaar geworden, of sinds ik ben over gestapt op ander voer gaat het met mijn hond fantastisch, zijn veel gehoorde argumenten. Uiteraard zijn er wel degelijk aandoeningen die met het voer te maken hebben, maar de bekeringsdrang van al deze fanaten is groot.

Zijn er wetenschappelijke bewijzen voor wat het beste is? In mijn zoektocht hier naar, heb ik ze niet kunnen vinden. Een zuiver wetenschappelijk onderzoek op het gebied van voer lijkt niet mogelijk te zijn met honden.zie interview met mevr Plantinga  Mijn conclusie is dan ook om gewoon doen waar je hond en jij je goed bij voelen.

vers vlees

 

 

 

 

 

hondenvoer

 

 

Een gedachte over “Vol van voer

Plaats een reactie